Review Jamu Selapan Mustika Ratu

Holla readers,

welcome back to my blog, it’s been 21 days after my son born to this world. Everything’s going well, both of us are healthy. Sadly, father has to back to his workplace at Tanjung-Tabalong. So now, just the two of us.

I wrote this in the middle of zidan’s bedtime (ups, i forgot to tell you my little one names), he usually sleep about 2-3 hours before asking for another milk.

I have to tell you, i’m still not fully heal after my labor until about a week after labor. Most of the problem comes from your episiotomy procedure (doctor cut the area between anus and vagina at labor process), it’s still painfull meanwhile you need energy for take care of your baby. Here’s the time when you need your husband and family the most.

For taking care of my body, I still use the traditional method. I prefer use some traditional jamu such as pilis, tapel, param and so on for helping me recover. I bought jamu selapan from mustika ratu, special edition jamu that designated for post-partum mommy.

 

This jamu consist of two kind of usage, oral pills and external use. I only use external use things such as param, tapel and pilis. I still not use the oral pills cause I afraid that it will affect my breastmilk.

Pilis used for your forehead, to reduce dizziness that sometimes happend after labour. Maklum ya booo.. we can not sleep due to our newborn babies, which always ask for milk every 2 hours and esp if its a boy, they seems always hungry. Minyak telon untuk mengurangi kembung pada sang bayi.

Nah,,,parem is one of my favourite. Kebetulan namanya emak emak suka pegel bo. Gimana gak pegel, tidur bentar, dibangunin minta mimik, gendong angkat gendong. Nah, si parem ini dicampur sama minyak gandapura sedikit (serius yah, sedikit, nyesel kalo kebanyakan) dan air. Kalau udah kecampur, digosok ke bagian yang pegal. Saya biasanya pakai di punggung dan betis. Untuk tapel, dia dipakai di perut bersamaan dengan pemakaian stagen. Katanya sih bikin kembali singset. Tapi emang bener sih, pemakaian tapel dan stagen ini ngaruh buat saya, terutama 7 hari pasca lahiran. Habis itu sih ya gak ngaruh ngaruh banget. Untuk pil pil nya, saya gaminum.

 

Bubuk bancar air susu ini saya coba beberapa kali, lumayan ngaruh loh ibu ibu. Cukup campurkan sedikit ke air dan balur ke payudara. Cuma minusnya ya payudara nya jadi bau jamu, tapi si adek masih mau mau aja minum. Untuk minyak kayu putih, buat emaknya biar gak kembung.

Memang Indonesia ini negara yang penuh mitos tapi manjur yah bu? Saya benar benar bersyukur berhasil menjalani hari hari saya dari hamil hingga melahirkan dengan lancar. Memakai ramuan habis bersalin sambil dipijat juga salah satu “me time” nya para ibu ibu loh. Badan saya memang belum kembali seperti awal, tapi perut Alhamdulillah ga buncit lagi walaupun menggelambir. Kalau badan memang masih pegal pegal efek begadang.

Ada readers yang pernah coba jamu sejenis? comment yah 🙂

2021662696122016080715

Published by

meutiafitrihasan

Meutia Fitri Hasan is a proud Indonesian, Geologist who also learn about Petroleum Engineer, Blogging since 2011, Lucky for having a good husband and a handsome son.

Leave a Reply

Your email address will not be published.